انجمن صنفی مترجمان استان تهران

اساسنامه انجمن صنفی مترجمان استان تهران

  

بسمه‌تعالی

«اساسنامه انجمن صنفی كارگری مترجمان استان تهران»

فصل يكم– كليات

ماده ۱- هدف:

به استناد ماده ۱۳۱ قانون كار جمهوری اسلامی ایران و در اجرای آیین‌نامه انجمن‌های صنفی و كانون‌های مربوط و به‌منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز باشد؛ این انجمن صنفی تشكیل می‌گردد.

ماده۲- نام، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی:

نام- انجمن صنفی کارگری مترجمان استان تهران كه در این اساسنامه به اختصار «انجمن صنفی» نامیده می‌شود.

حوزه فعالیت انجمن صنفی: حوزه جغرافیایی استان تهران محل استقرار دفتر مركزی آن در استان تهران شهرستان تهران، به آدرس انقلاب، خیابان فخررازی، خیابان روانمهر، پلاک ۷، واحد ۲ تلفن: ۶۶۹۸۰۳۷۲-۰۲۱ می‌باشد.

تبصره- هیئت مدیره می‌تواند هر زمان كه ایجاب نماید، نشانی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضا- از طریقی كه به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد- بطور کتبی به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز منعکس نماید.

ماده ۳- وظایف اساسی و عام انجمن صنفی:

۱- كوشش در جهت استیفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به‌منظور نیل به اهداف انجمن.

۲- برنامه‌ریزی و پیگیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو

۳- تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به‌منظور ارتقای سطح آگاهی‌های لازم در شناخت و تأمین حقوق اعضا

۴- تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات، نارسایی‌های اقتصادی، مهارتی، افزایش بهره‌وری و ارائه پیشنهادات به اعضا، مدیران و مسؤلان مربوط.

۵- جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشكلات، شناخت نیازها و اولویت‌ها.

۶- دریافت ورودیه، حق عضویت و كمك‌های مالی داوطلبانه اعضا.

۷- همكاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شركت‌های تعاونی و صندوق قرض‌الحسنه مربوط به وظایف انجمن صنفی و تلاش جهت تأمین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.

۸- همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.

۹- حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضا از طریق ارائه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمان‌های دولتی و ملی.

۱۰- خرید، فروش و تملك اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی مشروط بر آنكه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.

۱۱- شركت در مذاكرات حرفه‌ای با سایر سازمان‌های كارگری ذی‌ربط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های دسته جمعی با سازمان‌های كارفرمایی.

۱۲- پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به‌منظور تشكیل یا عضویت در كانون با رعایت مقررات قانونی.

۱۳- فعالیت مشترک با کانون انجمن‌های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.

۱۴- همكاری با سایر تشكل‌های صنفی مربوط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی كه به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن‌های صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.

ماده ۴- وظایف اختصاصی انجمن صنفی:

  1. تلاش برای حفظ و حمایت از حقوق صنفی اعضاء.
  2. تدوین استانداردهای ملی در حوزه صنعت ترجمه از قبیل نظام رتبه‌بندی مترجمان، استاندارد ملی نقد ترجمه، استاندارد قیمت‌گذاری ترجمه متون غیررسمی در استان تهران، استاندارد ارزشیابی کیفی ترجمه و سایر موارد با بهره‌گیری از مبانی علمی و دانش‌بنیان.
  3. ایجاد امکانات رفاهی مناسب جهت اعضا از جمله ایجاد صندوق رفاهی، تعاونی مسکن، امکانات اقامتی در شهرهای توریستی، امکانات ورزشی و تفریحی مناسب، تعاونی مصرف و سایر موارد پس از اخذ مجوز سازمان‌های ذی‌ربط.
  4. ارائه خدمات مشاوره‌ای و حقوقی کافی و مناسب جهت اعضا به‌منظور حفظ حقوق حقه مترجمان عضو.
  5. ایجاد حمایت‌های جدی و مؤثر از کسب‌وکار مترجمان در استان تهران با برقراری ارتباط میان مترجمان، نهادهای ترجمه و بازار ترجمه.
  6. ارتقای سطح دانش علمی و مهارتی مترجمان استان تهران تهران با برگزاری دوره‌های علمی- کاربردی ترجمه در استان تهران.
  7. برقراری فضای تعاملی مؤثر میان مترجمان و فعالان عرصه ترجمه با مسؤلین و ارگان‌های دولتی به‌منظور ارتقای جایگاه مترجمان و همچنین انعکاس دیدگاه مترجمان به ایشان.
  8. حمایت از منافع مترجمان استان تهران، کمک به ارتقای و تثبیت جایگاه حرفه ترجمه در جامعه و اعتلا بخشیدن به شأن و منزلت اجتماعی مترجمان.
  9. برگزاری همایش‌ها، سمینارهای علمی و کاربردی ملی و بین‌المللی جهت ارتقای سطح آگاهی و دانش مترجمان و ایجاد فضای تعامل و تبادل نظر میان ایشان.
  10.  ارتباط با سازمان‌ها، تشکل‌ها و نهادهای علمی، کسب‌وکاری و صنفی داخلی و خارجی در حوزه ترجمه.
  11.  سازماندهی کسب‌و‌کار و گردش کار میان مترجمان و اعضای جامعه ترجمه.
  12.  تدوین و اجرای منشور اخلاق حرفه‌ای مترجمان در استان تهران به‌منظور ایجاد فضای رقابتی سالم و ایفای حقوق و تکالیف مترجمان.
  13.  حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و علمی در حوزه صنعت ترجمه.
  14.  ایجاد امکانات رسانه‌ای مناسب صنعت ترجمه به‌منظور انعکاس مناسب رویدادهای ترجمه در استان تهران.
  15.  تلاش برای برقراری انواع بیمه‌های ویژه مترجمان.
  16.  صدور مجوز فعالیت مترجمان غیررسمی در استان تهران از طریق برگزاری آزمون‌های سراسری و پایش عملکرد آن‌ها از طریق نظام رتبه‌بندی مترجمان در صورت عدم مغایرت با قوانین جاری و پس از استعلام‌های مربوطه.

 

فصل دوم

شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی

ماده ۵– شرایط عضویت:

كلیه كارگران واجد شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:

  1. تابعیت ایران

۲- شاغل در صنعت ترجمه که در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارك شناسایی معتبر شامل مدرک تحصیلی در رشته ترجمه در مقاطع کارشناسی و بالاتر، گواهی سابقه کار یا بیمه در حوزه ترجمه یا فعالیت حرفه‌ای در حوزه ترجمه.

۳- نداشتن محكومیت كیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.

۴- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی اركان انجمن.

 ۵- پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت به‌طور مرتب.

تبصره ۱- كلیه واجدان شرایط می‌توانند آزادانه عضویت انجمن صنفی را بپذیرند و هیچ‌كس را نمی‌توان به قبول عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع نمود.

تبصره ۲- شكایت در خصوص عدم پذیرش عضویت متقاضیان به دلیل عدم احراز شرایط عضویت توسط هیئت مدیره در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح می‌شود و تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.

تبصره ۳– در صورتی كه هر یك از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست دهد؛ از عضویت در انجمن صنفی مستعفی شناخته می‌شود ، لیكن ملزم به انجام تعهدات قبلی است.

ماده ۶- موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی:

۱- عدم‌پرداخت به موقع حق عضویت تعیین‌شده با توجه به ماده ۹ این اساسنامه (با اعلام مسؤلان مالی انجمن صنفی).

۲- عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیه‌ها و تصمیمات قانونی هر یك از اركان انجمن صنفی (با اعلام هیئت مدیره انجمن).

۳- از دست‌دادن شرایط مندرج در ماده ۵ این اساسنامه.

۴- آرای قطعی صادره از سوی مراجع قضایی كشور.

تبصره– در موارد بندهای ۱ و ۲، عضویت شخـص مورد نظـر تا تشكیل مجمع عمومی به حالت تعلیق درآید و تا رفـع تعلیـق، در مجمـع عمومی حق رأی نخواهـد داشت.

ماده ۷- منابع مالی انجمن صنفی:

الف– ورودیه برای هر عضو كه فقط برای یك بار دریافت می‌گردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی معین می‌گردد.

ب- حق عضویت ماهیانه/ سالیانه كه مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی معین می‌گردد.

ج– كمك‌های مالی داوطلبانه اعضا در حد توانایی به اختیار كمك‌دهنده.

تبصره ۱- قبول و دریافت كمك‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرعضو منوط است به اطلاع كتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

تبصره ۲- انجمن صنفی دارای حداقل ۳ دفتر با عنوان‌های دفتر عضویت و دفتر امور مالی و دفتر صورتجلسات هیئت مدیره می‌باشد.

تبصره ۳- به هیئت مدیره اختیار داده می‌شود تا عنداللزوم تخفیف‌هایی را در حق عضویت اعمال نماید.

ماده ۸- كلیه اعضا باید باتوجه به ماده۷، همه‌ ساله حق عضویت خود را مرتباً به خزانه‌دار پرداخت و یا به حساب بانكی كه انجمن صنفی تعیین و اعلام می‌كند واریز و رسید بانكی را به خزانه‌دار تسلیم نمایند.

تبصره ۱- دریافت و جمع‌آوری حق عضویت و سایر منابع مالی باید به موجب قبض‌های چاپی شماره‌دار باشد و به امضای رئیس هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن صنفی برسد.

تبصره ۲- مبالغی كه به‌عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می‌شود؛ قابل استرداد نیست.

تبصره ۳- هیئت مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.

ماده ۹- چنانچه هر یك از اعضا حداكثر ظرف مدت ۳ ماه بعد از موعد مقرر از پرداخت حق عضویت خودداری نماید، از طرف خزانه‌دار به وی اخطار كتبی داده می‌شود. چنانچه از تاریخ اخطار، حداكثر ظرف یك ماه بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید، با تصویب هیئت مدیره، عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی، به حالت تعلیق در می‌آید. اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد.

تبصره- تشخیص موجه‌بودن عذر اعضای مورد نظر با هیئت مدیره خواهد بود.

 

فصل سوم

اركان انجمن صنفی

ماده ۱۰- اركان انجمن صنفی عبارت است از:

۱- مجمع عمومی

۲- هیئت مدیره

۳- بازرس یا بازرسان

الف - مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن:

ماده ۱۱ – مجمع عمومی كه عالی‌ترین ركن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضا به دو صورت عادی و فوق‌العاده تشكیل می‌گردد.

تبصره ۱ – برای تشكیل مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده، هیئت مدیره موظف است نسبت به دعوت اعضاء به وسیله وبگاه انجمن صنفی كه در آن، روز، ساعت، مكان تشكیل و دستورجلسه به‌طور روشن قید شده باشد، اقدام نماید. بدیهی است از تاریخ دعوت اعضا تا تشكیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی، باید حداقل ۲۰ روز فاصله باشد و حداكثر این فاصله نباید از ۴۵ روز تجاوز نماید.

تبصره۲ – دعوت مجامع عمومی به تصویب هیئت مدیره خواهد بود و در صورت استنكاف هیئت مدیره، بازرس یا بازرسان می‌توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرس یا بازرسان، حداقل یك چهارم اعضا می‌توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند.

تبصره ۳– دعوت‌كنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده مكلفند موضوع و تاریخ تشكیل مجمع عمومی را حداقل ۲۰ روز قبل از تشكیل، طی دعوتنامه كتبی به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

تبصره ۴ – اخذ رأی در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان و سایر مواردی كه مجمع تصویب نماید، به طور كتبی و مخفی به عمل خواهد آمد.

تبصره ۵ – هر یك از اعضای مجمع عمومی می‌تواند وكالت یكی دیگر از اعضا را بر عهده گیرد.

ماده ۱۲- مجمع عمومی عادی هر سال یك بار با حضور دست‌كم نصف به علاوه یك اعضا رسمیت می‌یابد و چنانچه مجمع عمومی بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یك سوم اعضا رسمیت خواهد یافت.

تبصره ۱ – مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیئت مدیره یا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوق‌العاده تشكیل می‌گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.

تبصره ۲- تصمیمات مجامع عمومی عادی در كلیه مراحل، با اكثریت نصف به علاوه یك آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیئت مدیره و بازرسان كه با اكثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود.

ماده ۱۳ - وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از:

 ۱- استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان در مورد كارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه‌های سال جاری و آتی انجمن صنفی.

۲- استماع، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه‌دار و بودجه آتی انجمن صنفی.

۳- دادن رهنمود و تصویب سیاست‌های كلی و تعیین خط مشی و برنامه‌های آتی انجمن صنفی.

۴- تعیین نحوه اطلاع‌رسانی به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.

۵- بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی كه صلاحیت آنان از سوی هیئت مدیره تأیید نشده باشد.

۶- رسیدگی نهایی به اعتراض كسانی كه طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده‌اند (موضوع ماده ۶ اساسنامه).

۷- تفویض اختیار به هیئت مدیره در مورد انعقاد پیمان‌های دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست‌های قانونی اعضا.

۸- ایجاد كمیته‌ها و همكاری در جهت تأسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی و سایر مراکز مرتبط.

۹- انتخاب و عزل انفرادی و دسته جمعی اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.

۱۰- تعیین میزان ورودیه و حق عضویت اعضا و یا تغییر آن (تفویض اختیار به هیئت مدیره برای یك دوره).

۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمن‌های صنفی دیگر به منظور تشكیل و یا عضویت در كانون انجمن‌های صنفی مربوط و یا خارج شدن از كانون‌های مذكور (تفویض اختیار به هیئت مدیره).

ماده ۱۴ – مجمع عمومی فوق‌العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده ۱۵، با حضور دست‌كم نصف بعلاوه یک اعضا تشكیل خواهد شد. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود؛ در مرحله دوم با حضور حداقل یك سوم اعضا رسمیت می‌یابد و در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم، با اكثریت دو سوم آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۱۵- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده عبارتست از:

۱- طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه

۲- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیئت تصفیه.

تبصره - پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح اساسنامه، باید به‌طور مشخص و كتباً حداقل ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به اطلاع كلیه اعضا و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی رسانده شود.

ماده ۱۶- پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه‌ مجمع عمومی توسط رییس یا یكی از اعضای هیئت مدیره، بلافاصله هیئت رئیسه مجمع مركب از دست‌کم یك رئیس، یك نایب رئیس و یك منشی از بین اعضای حاضر با رأی اكثریت اعضاء انتخاب و اداره‌ جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیأئت مدیره و بازرسان یا یكی از آن‌ها نیز در دستور كار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر نیز به‌عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رأی اكثریت اعضا انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱ – اعضای هیئت رئیسه و نظارت بر انتخابات نباید كاندیدای عضویت در هیئت مدیره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی كه تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتر از ۵۰ نفر باشد).

تبصره ۲- برگزاركنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.

تبصره ۳- هیئت رئیسه و نظارت بر انتخابات مكلفند در پایان رأی‌گیری، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اكثریت آرا، اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان اصلی و علی‌البدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند.

تبصره ۴- هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیئت رئیسه مجمع با تصویب اكثریت اعضا می‌تواند اعلام تنفس نموده، تاریخ جلسه بعدی را كه حداكثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معین كند. تمدید جلسه نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشكیل جلسه همان نصاب قبلی می‌باشد كه در صورت عدم‌تشكیل، در مرحله بعدی، مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.

ماده ۱۷- چنانچه اعضای شركت‌كننده در انتخابات ظرف یك هفته از تاریخ تشكیل مجمع عمومی با ذكر دلایل به چگونگی انجام انتخابات كتباً اعتراض نمایند، هیئت رئیسه و نظـــارت بر انتخابات مكلف خواهند بود، حداكثر ظرف یك هفته از تاریخ رؤیت اعتراض، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند.

تبصره- چنانچه اعتراض رسیده وارد باشد، هیئت رئیسه و نظارت، ابطال مجمع عمومی یا تصمیم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید آن، اقدام خواهد شد.

ب - هیئت مدیره و وظایف و اختیارات آن

ماده ۱۸- هیئت مدیره دارای ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل بوده كه از بین كاندیداهای واجد شرایط، با رأی كتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت ۳ سال انتخاب می‌گردند و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم ، بلامانع است.

ماده ۱۹- هیئت مدیره مكلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یك هفته اولین جلسه خود را تشكیل و از بین خود، یك رئیس، یك نایب رئیس و یك خزانه‌دار و همچنین از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن یك دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارك مالی و اوراق تعهدآور را طی صورتجلسه‌ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه‌ای از صورتجلسه مذكور را به همراه مدارك مورد نیاز جهت اقدامات قانونی، به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.

ماده ۲۰- جلسات عادی هیئت مدیره هر یک ماه یک بار با حضور اكثریت اعضا (حداقل ۳ نفر) رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با آرا اكثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئیس، نایب رئیس یا ۳/۱ اعضای هیئت مدیره بطور فوق‌العاده تشكیل می‌گردد.

تبصره ۱ - برنامه زمانی و مكان برگزاری جلسات و نحوه دعوت از اعضای هیئت مدیره در اولین جلسه هیئت مدیره تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- خدمات هیئت مدیره افتخاری است، مگر اینكه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند.

تبصره ۳- غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارائه عذر موجه به‌عنوان استعفای شخصی از سمت هیئت مدیره تلقی می‌گردد و عضو یا اعضای علی‌البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه‌بودن عذر بر عهده هیئت مدیره خواهد بود.

ماده ۲۱- هیئت مدیره موظف است حداكثر ظرف یك ماه پس از تأیید مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن، نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری اقدام و حساب بانکی انجمن را با امضای مشترك صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارك مالی انجمن افتتاح نمایند.

ماده ۲۲ – كلیه مكاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیئت مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و كلیه اوراق تعهدآور، اسناد رسمی و اسناد مالی از قبیل چک، سفته و برات که به تصویب هیئت مدیره رسیده باشند با امضاء مشترك خزانه‌دار و رئیس هیئت مدیره یا دبیر و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.

ماده ۲۳ - در صورت استعفا، از دست دادن شرایط، سلب عضویت یا غیبت غیرموجه اعضای هیئت مدیره در سه جلسه متوالی یا ۵ جلسه متناوب، اعضای علی‌البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیئت مدیره مكلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.

تبصره ۱- مادامی كه اكثریت اعضای هیئت مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تكمیلی برای باقی مانده دوره برگزار می‌گردد.

تبصره ۲- در صورت استعفـا، فوت، از دست‌دادن شرایـط یا سلب عضـویت اكثریت اعضای هیـئت مدیره، انتخابات هیئت مدیره باید تجدید گردد. حداکثر ظرف ۲ ماه بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار می‌دهند. یك سوم اعضای انجمن صنفی موظفند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال، چنانچه ظرف ۶ ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، بازرس یا بازرسان مکلفند انحلال انجمن را به وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

تبصره ۳ – درصورت استعفا یا سلب عضویت هركدام از اعضای هیئت مدیره یا بازرسان كه منجر به تجدید انتخابات هیئت مدیره و بازرسان شود، فرد مستعفی یا سلب عضویت شده در اولین انتخابات نمی‌تواند كاندیدا شود.

ماده ۲۴ - هیئت مدیره موظف است دست‌كم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، در مورد دعوت مجمع عمومی به‌منظور تجدید انتخاب مسؤلان انجمن صنفی اقدامات لازم را بعمل آورد.

تبصره– هیئت مدیره پس از پایان دوره مأموریت، تا تعیین هیئت مدیره جدید، مسؤل حفظ كلیه دارائی‌ها و اموال و اسناد و مدارك انجمن صنفی خواهد بود.

ماده ۲۵ - سایر وظایف و اختیارات هیئت مدیره:

۱- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی– عضویت و صورتجلسات هیئت مدیره).

۲- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.

۳- دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.

۴- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه‌دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.

۵- تشكیل مرتب و به موقع جلسات هیئت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.

۶- تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مركزی انجمن صنفی.

۷- انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذی‌صلاح برای موارد خاص و معین.

۸- بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه‌های جاری و ضروری آن.

۹- همكاری در جهت تأسیس و تقویت شركت‌های تعاونی و ایجاد امكانات رفاهی برای اعضا.

۱۰- وكالت و نمایندگی انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاه‌های دولتی و ملی در حدود مقررات این اساسنامه.

۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد پیمان‌های دسته‌جمعی و بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های داخلی.

۱۲- تهیه گزارش عملكرد هیئت مدیره و ارائه آن به مجمع عمومی.

۱۳- تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شركت در جلسات مراجع حل اختلاف و كمیته‌های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت كار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.

۱۴- تشكیل كمیته‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل- كمیته حل اختلاف، كمیته عضویت، كمیته تداركات و پشتیبانی ،كمیته امور حقوقی، كمیته رفاهی و سایر كمیته‌ها.

۱۵- تصویب عضویت در كانون انجمن‌های صنفی مربوط بر اساس بند ۱۱ ماده ۱۳.

ماده ۲۶ - وظایف رئیس هیئت مدیره:

۱- مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیئت مدیره به تشكیل مرتب جلسه.

۲- اداره جلسات هیئت مدیره و تنظیم صورتجلسه‌ها با همكاری منشی جلسه.

۳- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره به دبیر و سایر مسؤلان انجمن صنفی، جهت اجرا و پیگیری آن.

۴- امضای كلیه قراردادها و احكام استخدامی كارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسؤلان انجمن صنفی كه با تصویب هیئت مدیره استخدام یا به كار گمارده خواهند شد.

۵- امضای كلیه چك‌ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به اتفاق خزانه‌دار و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.

۶- امضای كارت‌های عضویت اعضا به اتفاق خزانه‌دار انجمن.

۷- انجام سایر اموری كه به موجب اساسنامه بر عهده رئیس قرار دارد.

تبصره۱- قسمتی از وظایف رئیس هیئت مدیره كه مربوط به امور اداری می‌باشد، قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.

تبصره ۲ – در غیاب رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس انجام وظایف بندهای ۱ و ۲ و۳ را به‌عهده خواهد داشت.

ماده ۲۷ - هیئت مدیره نسبت به استخدام دبیر از بین اعضای اصلی هیئت مدیره یا خارج از آن اقدام می‌نماید. با پایان اعتبار هیئت مدیره، رابطه استخدامی دبیر با انجمن نیز ملغی می‌شود.

تبصره- دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسؤلیت مستقیم دبیر انجمن و زیر نظر هیئت مدیره به منظور اداره تشكیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیئت مدیره در مركز اصلی انجمن صنفی دایر و می‌تواند دارای كاركنانی باشد كه بنا به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره یا دبیر و تصویب هیئت مدیره به كار گمارده می‌شوند.

ماده ۲۸ - وظایف و اختیارات دبیر:

دبیر در صورت تفویض از طرف هیئت مدیره، دارای وظایف به شرح ذیل خواهد بود:

۱- حفظ و نگهداری كلیه اسناد و مدارك و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی.

۲- انجام مكاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.

۳- امضای اسناد و مدارك مالی و اوراق تعهدآور به همراه خزانه‌دار.

۴- تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه‌ها و امضای كارت‌های عضویت اعضا به‌اتفاق خزانه‌دار انجمن صنفی.

۵- تهیه دفاتر «عضویت» و «امور مالی» با نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیكاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.

۶- تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.

۷- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسؤلان و اعضای انجمن صنفی.

۸- مهیاساختن مكان تشكیل جلسات مجامع عمومی، هیئت مدیره و بازرسان.

۹- ابلاغ مصوبات و تصمیمات اركان انجمن صنفی و احكام و نامه‌های واصله از مراجع قانونی و دستگاه‌های اداری به مسؤلان مربوط.

۱۰- انجام سایر اموری كه به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.

تبصره- كاركنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیئت مدیره مسؤل هستند.

ماده ۲۹- وظایف و اختیارات خزانه‌دار:

خزانه‌دار مسؤل امور مالی انجمن صنفی بوده ودارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:

۱- امضای كلیه چك‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رئیس هیئت مدیره یا یكی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.

۲- اداره امور مالی انجمن صنفی، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب‌های انجمن صنفی.

۳- رسیدگی به صحت اسناد و مدارك تنظیم شده در مورد كلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تأیید و امضای صورت حساب‌های مربوط.

۴- امضا و صدور كارت عضویت اعضا به اتفاق رئیس هیئت مدیره یا دبیر.

۵- نظارت بر خرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسؤلیت در حفظ اموال منقول، غیرمنقول، وجوه، اسناد، مدارك مالی و صحت معاملات انجمن صنفی.

۶- ثبت كلیه دریافتی‌ها و هزینه‌های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.

۷- پیش‌بینی بودجه و هزینه‌های یك ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیئت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی.

تبصره ۱- خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشكیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را جهت ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیئت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.

تبصره ۲- خزانه‌دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان،كلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین، در اختیار آنان قرار دهد.

ج - بازرس یا بازرسان حدود وظایف و اختیارات آنان

ماده۳۰- بازرسان انجمن صنفی، متشكل از ۱ نفر بازرس اصلی ۱ نفر بازرس علی‌البدل كه با رأی مستقیم و مخفی اعضا از بین كاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن صنفی برای مدت ۱ سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.

تبصره- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آن‌ها بازرس یا بازرسان علی‌البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده‌دار وظایف آنان خواهند بود.

ماده ۳۱- وظایف و اختیارات بازرسان:

۱- نظارت بر كلیه اقدامات هیئت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در كلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده.

۲- رسیدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه‌های انجمن صنفی و مراقبت در حسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.

۳- پیگیری و رسیدگی به شكایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارائه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائه رونوشت گزارش به هیئت مدیره یا مجمع عمومی(حسب مورد).

۴- رسیدگی و اظهارنظر درمورد گزارش مالی جهت ارائه به مجمع عمومی.

۵- اقدام به دعوت و تشكیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.

۶- شرکت در جلسات هیئت مدیره (درصورت لزوم)، بدون داشتن حق رأی.

تبصره: بازرس/ بازرسان باید پیش از تاریخ تشكیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و كلیه محاسبات انجمن را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم دارند. همچنین بازرس/ بازرسان ملزم هستند خلاصه اقدامات خود را مكتوب نموده تا در مواقع نیاز به مجمع عمومی (گزارش سالانه)، یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه نمایند.

 

فصل چهارم

سایر مقررات

ماده۳۲- كاندیداهای عضویت در هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

۲- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۳- عدم‌وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی.

۴- نداشتن محکومیت قطعی كیفری مؤثر.

۵- عدم اشتهار به فساد اخلاق.

۶- عدم‌اعتیاد به مواد مخدر.

۷- حداقل ۵ سال سابقه مدیریت در حوزه ترجمه یا عضویت در هیئت علمی و تدریس در دانشگاه در حوزه ترجمه یا حسن شهرت و آثار منتشرشده برجسته.

۸- حداقل ۲ سال عضویت مستمر و پیوسته در انجمن

ماده ۳۳- در اجرای ماده ۱۸ آیین‌نامه انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل ۵/۰ درصد حق عضویت دریافتی از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره كل سازمان‌های كارگری و كارفرمایی واریز خواهد شد.

ماده ۳۴ - در صورت بروز اختلاف بین اعضای هیئت مدیره با یكدیگر یا هیئت مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن صنفی با هر یك از اعضای هیئت مدیره یا بازرسان، حل آن می‌تواند در وهله اول از طریق هیئت داوری صورت گیرد. به این منظور در صورت درخواست هر یك از طرفین اختلاف، مجمع عمومی فوق‌العاده با رعایت مقررات مربوط تشكیل و از بین خود ۳ یا ۵ نفر را جهت حل اختلاف انتخاب می‌نماید. در صورت عدم پذیرش رأی هیئت داوری از سوی طرفین اختلاف، مطابق مواد این اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می‌شود. هیئت داوری پس از صدور رأی خود منحل می‌گردد.

ماده ۳۵- مسؤلان انجمن صنفی، مكلفند هر نوع مدارك، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن صنفی یا خارج از آن، در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

ماده ۳۶- انجمن صنفی در موارد زیر منحل می‌گردد:

۱- در صورت تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده.

۲- گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیئت مدیره وعدم  تجدید انتخابات آن.

۳- در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی كشور.

تبصره ۱- پس از اعلام انحلال انجمن صنفی، مراتب به اطلاع اداره کل ثبت شرکت‌ها جهت اقدامات تصفیه طبق قانون تجارت رسانده می‌شود.

تبصره۲-  انحلال انجمن صنفی، موجب تضییع حق یا اسقاط تكلیف دو طرف قرار داد منعقده قبلی نخواهد بود.

تبصره ۳- چنانچه انجمن صنفی بنا به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده منحل گردد، مجمع مذكور مكلف است در همان جلسه از بین اعضای باسواد و با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب ۳ یا ۵ نفر به عنوان اعضای هیئت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.

تبصره ۴- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیئت مدیره در مهلت مقرر قانونی یا بر اساس رأی مراجع قضایی منحل گردد و تشكیل مجمع عمومی فوق‌العاده امكان‌پذیر نباشد حداكثر ظرف دو هفته بازرسان و رئیس هیئت مدیره با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده‌دارخواهند شد. در صورت عدم وجود، حداكثر ظرف دو هفته باید هیئت تصفیه‌ای مركب از ۳ یا ۵ نفر از اعضای باسواد و باسابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشكیل گردد.

ماده ۳۷ – چنانچه حداكثر دو ماه پس از پایان دوره اعتبار هیئت مدیره، نسبت به تشكیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیئت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس یا بازرسان نسبت به تشكیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می‌دهند. پس از اخطار بازرس یا بازرسان، یك سوم اعضای انجمن صنفی حداكثر تا چهار ماه فرصت دارند نسبت به تشكیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه ۶ ماه پس از پایان دوره اعتبار هیئت مدیره تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مكلف هستند انحلال انجمن صنفی را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت كانون، به كانون ذی‌ربط اعلام نمایند.

ماده ۳۸- هیئت تصفیه مكلف است حداكثر ظرف شش ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به كلیه حساب‌های انجمن صنفی رسیدگی نموده، فهرست كاملی از كلیه دارایی‌های انجمن صنفی اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیرمنقول و همچنین صورتی از بدهی‌های انجمن صنفی را تهیه نموده، دارایی انجمن صنفی را پس از تسویه كلیه حساب‌های بدهكاران و بستانكاران و تأدیه بدهی‌ها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه‌ای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار اعضای فعال قرار دهند و در صورت عدم وجود به بنیادهای خیریه واگذار شود.

ماده ۳۹- هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه، تابع نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی می‌باشد.

ماده ۴۰ – هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.

ماده ۴۱- مهلت‌های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود.

این اساسنامه در ۴ فصل و ۴۱ ماده و ۴۴ تبصره در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ با اكثریت آرا به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ انجمن صنفی کارگری مترجمان استان تهران رسید.