انجمن صنفی مترجمان استان تهران

بیمه مترجمان و تسهیلات مترجمان

بیمه مترجمان و اعطای تسهیلات به مترجمان

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان فعالیت خود را رسما از فروردین ماه ۱۳۸۳ در ساختمانی متعلق به موسسه فرهنگ و توسعه واقع در خیابان آرژانتین آغاز کرد. در نخستین سال فعالیت ۷۵۶ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور به عضویت این صندوق درآمدند. صندوق موسسه ای غیردولتی وغیرانتفاعی دارای شخصیت مستقل است که زیر نظر هیات امناء اداره می شود.

تمامی نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان با عضویت در صندوق اعتباری هنرمی توانند از خدمات این صندوق بهره مند و از شناسه ملی هنری برخوردار گردند.

 

مراحل عضویت صندوق اعتباری هنر

ورود به صحفه اصلی سایت > کلیک منوی عضویت در بالای صفحه > تکمیل اطلاعات شخصی در پروفایل>پرداخت حق عضویت

در حال حاضر تنها کاربران هنرمند، نویسنده و روزنامه نگار  که شرایط آیین نامه عضویت را دارا می باشند می توانند عضو صندوق اعتباری هنر گردند و از خدمات و حمایت های صندوق بهره مند شوند.

 

بیمه تامین اجتماعی

برابرتوافق صورت گرفته میان سازمان تامین‌اجتماعی ووزارت فرهنگ وارشاداسلامی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران واجدشرایط با معرفی‌نامه صندوق اعتباری هنر بیمه تأمین‌اجتماعی می‌شوند.

برای  استفاده از خدمات بیمه براساس ضوابط سازمان تامین اجتماعی حداکثر سن برای آقایان ۵۰ سال تمام وبرای خانم ها ۴۵ سال می باشد، چنانچه سن متقاضی بیش ازسنین یاد شده باشد، پذیرش درخواست وی وابسته به دارابودن سابقه پرداخت حق‌بیمه قبلی به میزان دوبرابرمدت مازاد سنی مقررخواهد بود،  در ضمن تمامی افرادیکه حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند از اعمال شرط سنی معاف می‌باشند. شرایط وخدمات این نوع بیمه براساس مقررات بیمه صاحبان حرف ومشاغل آزاد است.

 

بیمه تکمیلی

صندوق اعتباری هنر با ایجاد ظرفیت تازه در زمینه خدمات رسانی به اهالی  فرهنگ و هنر و رسانه کشور اقدام به فراهم کردن شرایط برای بیمه تکمیلی نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان کشور کرده است. هدف از این اقدام خدمات دهی  پزشکی در راستای تامین درصد بالایی از هزینه های درمان بخصوص اعمال جراحی و هزینه های بیمارستانی برای نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان کشور می باشد.

وام

در برگیرنده وام، تسهیلات اعتباری و تمامی کمک ها برای خلق آثار فرهنگی و هنری و سینمایی، مشارکت با تهیه کنندگان این آثار، ایجاد اشتغال و مانند آن است.

آئین نامه عضویت

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان

صندوق اعتباری هنر

در اجرای اساسنامه صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به شماره ثبت ۴۲۱۶۱ مورخ  ۲۲/۰۱/۱۳۸۳ که از این پس اختصاراً صندوق نامیده می شود به منظور تعیین شرایط و نحوه عضویت و برخورداری اعضاء از حمایتهای صندوق این آئین نامه تنظیم شده است.

فصل اول- عضویت

ماده ۱- تعاریف

به موجب ماده ۴ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن بکار رفته اثر اطلاق می شود.

شرایط اختصاصی عضویت

با توجه به تنوع فعالیتهای فرهنگی، هنری و مطبوعاتی شرایط اختصاصی عضویت برای پدیدآورندگان آثار مربوطه به بخشهای زیر تفکیک شده است.

الف- شرایط عضویت نویسندگان

به اشخاصی اطلاق می شود که حداقل دو عنوان کتاب در سطح بزرگسالان یا سه عنوان کتاب در سطح کودکان و نوجوانان تالیف، ترجمه، نقد و بررسی یا تحقیق و یا ویراستاری نموده و مجموعه آن آثار مورد تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و  در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده و براساس ضوابط، چاپ و یا تجدید چاپ شده باشد.

پژوهشگرانی که در تدوین دایره المعارف ،و فرهنگ نامه ها فعالیت می کنند و نامشان به عنوان همکار علمی در کتاب یاد شده ثبت می شود در صورت دارابودن مندرجات ماده ۴ می توانند به عضویت صندوق درآیند.

پدیدآورندگانی که کتابهای دوره ای چاپ و منتشر می کنند هر جلد یک عنوان محسوب می گردد

نویسندگانی که دو یا چند اثر مشترکداشته باشند با توجه به ماده ۴ واجد شرایط عضویت صندوق می باشد.

مواردیکه شامل عضویت در صندوق نمی باشد:

سایر عناوین مندرج در کتابها با عناوین نقاش، خطاط، عکاس، به اهتمام، تهیه  کننده، با همکاری، تذهیب کننده، هیات مشاوران، فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس، طراح، یادداشت های اول کتاب، حواشی و مقدمه که در فرایند خلق اثر همکاری داشته اند.

نویسندگان کتب آموزشی، شورای علمی یا شورای برنامه ریزی که به صورت مجموعه ای از نویسندگان یک کتاب را تولید و منتشر می کنند.

ملاک عضویت در صندوق و تمدید آن استمرار فعالیت حرفه ای می باشد بنابراین نویسندگانی که  از انتشارآخرین اثرشان ده سال تمام گذشته باشد و یا فاصله انتشار دو اثر آنها بیش از ۵ سال باشد حائز شرایط عضویت در صندوق و یا تمدید آن نمی باشند.

ب : شرایط عضویت روزنامه نگاران

روزنامـه نگارانی که در یکی از مـشاغل مرتبط با حرفه مذکور به شرح ذیل و برای حـداقل دو سال به فعالیت خبـری، مطبوعاتی اشتغال دارند.

سردبیر، مدیر مسئول، روزنامه نگار، مقاله نویس ، خبرنگار عکاس، مترجم و مفسری که حداقل در ۴۵ شماره نشریه اثری از آنها منتشر شده باشد.

مدیر هنری، طراح گرافیک، طراح کاریکاتور و عکاسی که حداقل در ۶۲ شماره نشریه اثری از آنها منتشر شده باشد.

در مورد فصلنامه و گاهنامه حداقل هشت اثر و ماهنامه بیست اثر از آنها منتشر شده باشد.

ملاک عضویت روزنامه نگاران در صندوق و تمدید آن استمرار فعالیت حرفه ای آنها می باشد.

بنابراین روزنامه نگارانی که از انتشار آخرین شماره نشریه آنها به گونه ای غیر موجه بیش از

یکسال گذشته باشد حائز عضویت در صندوق یا تمدید آن نمی باشند.

خبرنگاران آزاد که وابستگی سازمانی به یک نشریه یا رسانه خبری نداشته و به ازاء دریافت دستمزد بصورت موردی اقدام می کنند و نیز خبرنگاران افتخاری که به لحاظ علاقه شخصی و بدون دریافت حق الزحمه به تهیه عکس، خبر و مصاحبه بصورت مقطعی و غیر مستمر می پردازند در زمره روزنامه نگاران محسوب نمی شوند.

ماده ۲- شرایط عمومی و مدارک مورد نیاز برای عضویت

۱- ارائه معرفی نامه از سوی حوزه تخصصی ذیربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۲- تکمیل فرم عضویت

۳- پرداخت حق عضویت

۴- ارائه مدارک و سوابق مربوط به فعالیتهای حرفه ای، فرهنگی، هنری و مطبوعاتی و غیره

ماده ۳- حق عضویت

میزان حق عضویت اولیه حداقل دویست هزار ریال می باشد و جزء درآمد صندوق محسوب می گردد و بنا به پیشنهاد اعضاء هیات مدیره و تایید هیات امناء قابل افزایش می باشد.

ملاک عضویت افراد  در  صندوق  داشتن  شرایط  عمومی  و  اختصاصی  مندرج  در  آئین  نامه  و  تائید کارشناسان  صندوق  می  باشد و  صرف  ارائه  معرفی  نامه  از  حوزه  تخصصی  ذیربط  نافی  حق  صندوق  در شناسایی و احراز واجدین شرایط نمی باشد.

ماده ۴- لغو عضویت

در موارد زیر عضویت افراد لغو خواهد شد:

۱- عدم هر یک از شرایط عمومی یا اختصاصی مندرج در آئین نامه

۲-ارتکاب اعمالی که به اعتبار و منزلت صندوق لطمه وارد کرده و یا اعمالی که موجب وارد شدن زیان مادی معنوی به صندوق شود و عضو قادر به جبران نباشد.

۳- فوت عضو

۴- در صورت عدم تمدید اعتبار عضویت پس از مدت سه سال بدون عذر موجه عضویت فرد خود بخود

لغو می گردد.

ماده ۵

تعیین  اولویت  و  سطح  برخورداری  اعضاء  صندوق  از  انواع  حمایتها  و  خدمات  بر  اساس  جدول  امتیازات  خواهد بود.

ماده ۶

منظور فراهم ساختن شرایط مساعد برای جذب و شکوفایی استعدادها، گسترش زمینه ایجاد اشتغال و تضمین خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی و تامین رفاه اجتماعی و معیشتی اعضاء و رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر توسعه صنایع فرهنگی، ایجاد تمهیدات لازم برای معرفی و بازاریابی کالاهای فرهنگی و هنری در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی می باشد تحقق هدفهای مذکور را از طریق حمایتهای سه گانه ذیل امکان پذیر خواهد بود.

گروه ۱- حمایتهای توسعه ای، شامل:

ایجاد شرایط مساعد برای اعطاء تسهیلات اعتباری و وام بانکی جهت خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی

مشارکت در تولید آثار فرهنگی هنری، سینمایی و مطبوعاتی با آنها

کمک به اعضاء برای دریافت وام و تسهیلات اعتباری به منظور ایجاد اشتغال و توسعه و اشاعه فرهنگ و رونق  کسب  و  کار  در  زمینه  فرهنگی  و  هنری  ضمن  دارا  بودن  توجیه  اقتصادی  کسب  و  کار

مشارکت  در  تولید  آثار  فرهنگی  و  هنری،  سینمایی  و  مطبوعاتی  ثبت  شده  به  منظور  حمایت  از پدیدآورندگان آنها ضمن در نظر گرفتن بعد اقتصادی

گروه ۲- حمایتهای بیمه ای:

این بیمه ها عبارتند از:

الف: بیمه تامین اجتماعی نقص عضو و از کارافتادگی

ب: جبران خسارت غیر ارادی تسهیلات دریافتی جهت فعالیتهای اقتصادی در عرصه های فرهنگ و هنری و مطبوعاتی

ج: بیمه تکمیلی درمان، حوادث و عمر حمایتهای بیمه ای شامل اعضائی خواهد شد که هیچگونه ارتباط بیمه نداشته باشند.

گروه ۳- حمایتهای معیشتی و تامین آتیه شامل:

پرداخت مقرری یا کمک مستمری به افراد مشمول

کمک مستمری سالمندان

کمک مستمری از کارافتادگی

کمک هزینه معالجه

کمکهای مالی اضطراری به صورت بلاعوض

کمکها و وامهای ضروری ( خرید مسکن

- جعاله

- هزینه تحصیلات

- ازدواج و ...

ماده ۷

ارائه خدمات و حمایتهای مذکور در ماده ۲ مطابق دستور العملهای مربوطه به صورت مرحله ای و بر اساس برنامه های مصوب سالانه و بنیه مالی صندوق انجام خواهد شد.

ماده ۸

سطح برخورداری اعضاء از حمایتها و تسهیلات صندوق، بر اساس میزان امتیازات آنان و برابر با جداول ۴ و ۶ می باشد.

ماده ۹

این آئین نامه در ۹ ماده در تاریخ  ۱۷/۰۳/۹۳ به تصویب اعضاء هیئت امناء صندوق اعتباری هنر رسیده است و جایگزین آئین نامه قبلی گردید.