انجمن صنفی مترجمان استان تهران

امروز، هفتم مرداد، مديا كاشيگر آسماني شد

رویدادها

 

مدیا کاشیگر،‌مترجم، نويسنده  شاعر  سال ۱۳۳۵در تهران به دنيا آمد.  

كاشيگر تحصیلاتش را تا دیپلم در فرانسه گذراند و رشته‌های معماری و اقتصاد در ایران را نیمه‌كاره رها كرد. تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های شعر، داستان و ترجمه از او منتشر شده است. مديا كاشيگر خود يكي از افراد موثر در راه‌اندازي و نيز دبير جایزه ادبی یلدا و بنیانگذار و دبیر سه دوره جایزه ادبی روزی روزگاری بود. وي از اعضای هیأت مدیره بنیاد محمود استادمحمد برای اعطای جایزه‌ ادبیات نمایشی بود.

 

برخی از شاخص‌ترین آثار ترجمه مدیا کاشیگر عبارتند از ولادیمیر مایاکوفسکی، فرناندو آرابال، اوژن یونسکو و … است. وي سومین مترجم نمایشنامه کرگدن‌های اوژن یونسکو است. شناخته‌شده‌ترین ترجمه کاشیگر را شایدبتوان  ابر شلوارپوش اثر مایاکوفسکی دانست. رمان‌های تکنیک کودتا نوشته کورتسیو مالاپارته، خرده آسمان، انگار هیچ نوشته کلود استپان از دیگر آثار اوست. كاشيگر همچین در شماره‌های مختلف فصلنامه ارغنون و زیباشناخت ترجمه مقالاتی از تزوتان تودوروف را به چاپ رسانيد.

مدیا کاشیگر در زمينه ترجمه‌شناسی و نظریه‌پردازی ترجمه نيز صاحبنظر است، و سخنرانی‌ها، گفتگوها و مقالات جالب و مفیدی در این زمینه دارد. تعدادی از بهترین مقالات و سخنرانی‌های کاشیگر در کتابی با عنوان «مرگ موریانه» از سوی انتشارات میلکان در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است که تمام مطالب آن، متعلق به سال ۱۳۸۰ به بعد هستند

این نویسنده، مترجم و فعال فرهنگی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) بستری بود امروز (شنبه، هفتم مردادماه) در سن ۶۱سالگی از دنیا رفت.

مدیا کاشیگر به دلیل مشکل تنفسی در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) بستری شده بود که بعد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. او چندی پیش هم به دلیل مشکل حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر بستری شده بود.

 

انجمن صنفي مترجمان شهر تهران از خداوند متعال براي روح اين مترجم برجسته آرامش و براي خانواده ايشان صبر جميل مسألت مي‌دارد.

 

 

سيده هستي حسيني

روابط عمومي انجمن صنفي مترجمان